التخطي إلى المحتوى الرئيسي
التخطيط الخاص بالوسيلة الإعلانية
الوسيلة الإعلانية هي عبارة عن القناة المستخدمة لنقل وتوصيل الرسالة إلى السوق المستهدف
التخطيط الخاص بالوسيلة الإعلانية
سلسلة من القرارات التي يكون على المعلنين إتخاذها
لإختيار وإستخدام الوسيلة
والسماح للمسوق بتحقيق الإتصالات المثالية وذات الكفاءة التكاليفية
لتوصيل الرسالة إلى ذلك الجمهور المستهدف
advertising companies


أنواع الوسائل الإعلانية
هناك سبعة أنواع رئيسية من الوسائل الإعلانية هي:
الجرائد
المجلات
الإذاعة
التليفزيون
إعلانات الطرق
الإنترنت
الهواتف المحمولة
أنواع الوسائل الاعلانية
إعتبارات إختيارالوسيلة الإعلانية 
 (الخليط من الوسائل الإعلانية التي سيتم إستخدامها)
التكلفة لكل مفردة: تكلفة الوصول إلى كل مفردة من مفردات السوق المستهدف.
الوصول: عدد المستهلكين المستهدفين الذين تعرضوا للإعلان مرة واحدة على الأقل خلال فترة زمنية محددة .
التكرار: عدد المرات التي تعرضت فيها المفردة الواحدة للرسالة الإعلانية خلال فترة زمنية معينة.
الإنتقائية للجمهور المستهدف: قدرة الوسيلة في الوصول بدقة إلى سوق محدد بعينه.
المــــرونة : القدرة على إجراء أي تعديلات سريعة على الإعلان .
مستوي التشويش: مستوى التشتيت الذهني الذي يحدث للجمهور المستهدف عند تعرضه للإعلان داخل وسيلة معينة.
النطاق الزمني للإعلان: الوقت الذي يمكن للرسالة الإعلانية أن تتلاشي وتختفي فيه، أو أن تستمر كنسخة ملموسة يتم دراستها بدرجة معقولة من العناية والدقة.
معدل التمرير: إحتمال قيام الشخص بإعطاء الإعلان لشخص آخر لقراءته والإطلاع عليها، ثم يقوم هذا بدوره إلى تمريره إلى آخرين. 
Advertising Types

جدولة الوسائل الإعلانية Media Scheduling
تشير جدولة الوسائل الإعلانية إلى ترشيح الوسيلة / الوسائل الإعلانية التي سيتم إستخدامها
(مثل المجلات، أو التليفزيون، أو الراديو) ثم يتم إختيار نوع فرعي محدد داخل الوسيلة الإعلانية  (مجلة نصف الدنيا، أو برنامج القاهرة اليوم، أو برنامج نجوم FM بالراديو)
وبعد ذلك يتم إدراج تواريخ نشر، أو إذاعة، أو عرض الإعلان .

الأنواع رئيسية للجدولة
الجدولة المستمرة Continuous Media Schedule
الجدولة السربية Flighted Media Schedule
الجدولة الخفاقة Pulsing Media Schedule
الجدولة الموسمية Seasonal Media Schedule
advertising schedule


1- الجدولة المستمرة Continuous Media Schedule
-        يتم إستخدامها في المراحل المتقدمة (أو المتأخرة) لدورة حياة المنتج، حيث يتم الإعلان بهدف التذكير.
-        تسمح الجدولة المستمرة للمعلن بأن يقوم بتنفيذ الإعلان بشكل يتسم بالثبات خلال الفترة الإعلانية.
مثلما يمكن أن تلاحظه في إعلانات كوكاكولا.

2- الجدولة السربية Flighted Media Schedule
يقوم فيها المعلن بتكثيف إعلاناته كل فترة زمنية معينة، مثل نهاية كل شهر، أو كل أسبوعين.
بالشكل الذي يجعل الإعلانات تظهر كالسرب الذي يظهر بكثافة كل فترة معينة، ثم يختفي ليظهر بعد ذلك خلال فترة أخرى، وهكذا.
وتهدف تلك النوعية من الإستراتيجيات إلى تحقيق تأثير كبير للإعلان من خلال زيادة معدل التكرار ومعدل الوصول خلال تلك الفترات التي يتم فيها تكثيف عرضه.
مثل تكثيف الإعلانات الخاصة بالأفلام السينمائية نهاية كل أسبوع، بهدف التأثير بصورة كبيرة على مشاهدى السينما في الفترات التي يزيد فيها إحتمال إتخاذهم قرار الذهاب لمشاهدة الأفلام الموجودة بالسوق.

3- الجدولة الخفاقة Pulsing Media Schedule
-         روهي إستراتيجية تجمع ما بين الجدولة المستمرة والجدولة السربية.
-         ويتم تنفيذ تلك الإستراتيجية من خلال تكثيف الإعلان بصورة مستمرة خلال أفضل الفترات البيعية.
-         فقد نلاحظ أن متاجر الأقسام تقوم بتنفيذ الإعلانات الخاصة بها على مدار السنة، ولكننا نجدها تكثف إعلاناتها بصورة مستمرة خلال فترات بيعية محددة مثل فترات الأعياد، ورجوع المدارس.

الجدولة الموسمية Seasonal Media Schedule
يتم فيها تنفيذ الإعلان فقط خلال فترات زمنية معينة في السنة.
وهى الفترات التي يزداد فيها إحتمالات إستخدام المنتج.

مثل ما نشاهده من تركيزلإعلانات أجهزة التكييف خلال موسم الصيف، أو إعلانات شركات السياحة خلال مواسم الحج والعمرة... وهكذا.



يمكنك أيضاً متابعتنا على :
http://elfar3eltany.com/
http://elfar3eltany.blogspot.com.eg/2015/11/1.html
https://www.facebook.com/Elfar3Eltany/
https://twitter.com/elfar3eltany
https://www.pinterest.com/elfar3eltany/
Also you can contact us with Tell, Whatsapp, Viber,line,bbm : +20 1111 012 372 

تعليقات

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

ما وراء الـWeb Site .. !

كلنا يومياً بنتعامل مع عدد كبير من الـWeb Sites على الـInternet ، بس يا ترى في مرة فكرنا أزاي الموقع ده أتعمل ؟!  أي موقع بيقابلك في حياتك اليومية بيتصمم على مرحلتين .. 1- Front End .. وديه اللي بيهتموا فيها بشكل الـWeb Site و منظره قدام الـVisitors ، في المرحلة ديه بيتم الأعتماد على مواقع التصميم أو  الـGraphics زي ( CSS - HTML - Java - PS ) . 2- Back End .. وديه المرحلة اللي بتهتم ببرمجة الموقع و أضافة قواعد البيانات ، وديه بتتم عن طريق لغات البرمجة زي ( PHP - ASP ) . طيب مين الناس اللي بتعمل الحاجات ديه ؟!  فيه نوعين من الناس اللي بتشتغل عـ الـWeb Site ..  - أول نوع هو الـWeb Designer وده اللي بيقوم بأول مرحلة اللي هي الـFront End . - تاني نوع هو الـWeb Developer وده اللي بيقوم بالمرحلة التانية اللي هي الـBack End . ده كان بأختصار شرح مُبسط للجانب الخفي في الـWeb Site و اللي ناس كتير متعرفهوش .. دلوقتي بقي بعد ما عرفت ، قولنا لو أشتغلت في الـWeb Designing أيه أكتر مجال من الاتنين هتحب تشتغل فيه ؟ ;) يمكنك متابعتنا على : http://elfar3e...

فوائد الحصول على موقع على الـInternet

الـInternet كتير من اصحاب الشركات أو المحلات التجارية معندهمش مواقع عـ الـInternet ، وده غالباً بيرجع لأنهم مش عارفين أهمية التسويق الألكتروني ولا فوايده .. عشان كده عملنا الـArticle ديه عشان نعرفهم "ليه يكون عندهم web site على الـInternet ؟! " مبدئياً خلينا نقدم أحصائيه بسيطة عن عدد مستخدمين الأنترنت على مستوى العالم .. إحصائية توضح تزايد أعداد مستخدمس الأنترنت على مستوى العالم الصورة ديه طبقاً لموقع Internet Live States  بتوضح الزيادة الهايله في أعداد مستخدمين الأنترنت على مستوى العالم ، واللي وصل في اللحظة اللي بكتب فيها دلوقتي لـ  3 , 203 , 817 , 989 على مستوى العالم و  40,311,562   في مصر لوحدها  .. وده بيأكدلك أكتر أهميه أنت تكون متواجد ومنتشر في عالم الأنترنت .. نيجي بقي للحاجة اللي هتميزك عن أي منافس ليك و تزودلك مبيعاتك لما تـmarket على الـInternet .. 1- هتقدر توصل لعدد أكبر من العملاء و مش هتكون مٌقيد بمكان جغرافي معين . 2- الـAds على الـinternet بتكون Specific أكتر و بتقدر توصل للشريحة اللي أنت محتاجها بالظبط ، وده على...

Top 10 Websites Builders ! تصميم المواقع للمبتدئين ..

لو أنت صاحب شركة .. مؤسسة .. Start Up أو حتى Student Activity فأكيد جه عليك لحظات وفكرت أنك تنتشر على الـInternet و يكون ليك موقع خاص بيك و بالحاجة بتاعتك .. و لو كنت أخدت خطوة وبدأت في الموضوع فممكن تكون واجهتك مشكلة أرتفاع أسعار المواقع و شركات الـWeb designing .. ! ممكن تتفاجئ لو قلتلك أن فيه Tools موجودة بتتيح ليك لو أنت مش Web Designer أو Web Developer أنك تعمل موقع ليك بكُل سهولة و تنتشر من خلاله على الـInternet .. لو عاوز تعرف الفرق مبين الـWeb Designer و الـ Web Developer أقرا الـArticle ديه > ما وراء الـWebsite ..! الـTools ديه هي عبارة عن مواقع بيكون عليها Templates و أشكال جاهزة لمواقع .. بتختار منهم شكل و بتبدأ تبني موقعك online و تعمل Webdesign من غير ما تكون بتعرف في لغات البرمجة أو تكون webdesigner .. المواقع ديه كمان بتديك ميزات كتير ..  - زي أنها بتعمل Analyze للـAudince بتوعك عشان تساعدك تعمل SEO صح ! - فيها كمان خصائص أنك تعدّل على الصور و الكلام قبل ما تنشرهم . - المواقع ديه كمان بتديك فرصة أنك تقدر تكسب فلوس من الـInternet عن طريق أنك تعمل Adv...